Vägen dit

Vi har vår ledstjärna, vårt riktmärke som vi strävar mot. Vi har våra värderingar, de beteenden som säkrar vår framgång. Vi har också vår strategi som vi kallar Vägen dit.

Strategin svarar på frågorna: För vem gör vi det, vad väljer vi att göra och var gör vi det? Strategin talar helt enkelt om vilka affärsmässig val vi ska göra för att skapa största möjliga värde – för både våra kunder och oss själva. Längs vägen firar vi både små och stora segrar. När vi stöter på hinder löser vi problemet och lär oss till nästa gång. På så sätt fortsätter vi att vara framgångsrika.

Klicka på ikonerna och läs mer!

För vem?

Verksamheter som är beroende av vår teknik.
Vi vänder oss till kunder med verksamheter, tjänster och kommunikation som på olika sätt är helt beroende av vår teknik och våra tjänster. Vi kallar dem för våra nätkrävande kunder. Här är några olika exempel.

Multisite

Geografiskt spridda verksamheter.
Exempel: McDonald’s och Systembolaget.

Online & Tech

Media och andra bolag som har nätet som affär.
Exempel: Aftonbladet och Sveriges Radio.

Operatörer med flera

Kunder som använder vår infrastruktur i sin affär.
Exempel: IBM, 3 och Tele2.

Tjänsteleverantörer

Kunder som erbjuder tjänster i vårt öppna fibernät.
Exempel: Bahnhof, Telenor och Viasat.

Smart fiberstad

Tillsammans med kommuner och offentlig sektor bygger vi morgondagens samhällen.

Vad ska vi göra?

Infrastruktur i världsklass.
Vi är kundens blodomlopp – vi får kundens verksamhet att fungera och vara livskraftig.

Kunden ska uppleva vårt nät som sitt. Vad tycker du utmärker en infrastruktur i världsklass?

Klicka på det alternativ du tror är rätt.

Ett eget fibernät

Robust och alltid uppe.

Öppet och neutralt

Vi möjliggör andras innehåll.

Nätnära och skalbart

Tjänster som fyller nätet utan att driva mantimmar.

Automatisering

Effektiva, digitaliserade processer.

Var ska vi göra det?

I en fiberspiral mot 100%.
Grunden till en långsiktig och lönsam affär är att vårt nät hela tiden expanderar och förtätas, expanderar och förtätas i en växande spiral tills vi når hundra procent täckning. Klicka och läs mer!

1

Nya affärer

Vi skapar nya affärer.

2

Nätutbyggnad

Med nya kunder kan vi expandera: Vi bygger ut vårt nät och etablerar oss i nya områden.

3

Närmare kunderna

Nu kan vi förtäta och fylla nätet med fler lokala kunder. Målet är att mätta området med villor, småföretag och exempelvis mobilmaster.

4

Vi utökar täckningen

Med en ständig spiralrörelse av expansion och förtätning bygger vi ut täckningen – och vi utökar hela tiden vår lokal närvaro och nationella styrka.

Vägen dit

Vi har vår ledstjärna, vårt riktmärke som vi strävar mot. Vi har våra värderingar, de beteenden som säkrar vår framgång. Vi har också vår strategi som vi kallar Vägen dit.

Strategin svarar på frågorna: För vem gör vi det, vad väljer vi att göra och var gör vi det? Strategin talar helt enkelt om vilka affärsmässig val vi ska göra för att skapa största möjliga värde – för både våra kunder och oss själva. Längs vägen firar vi både små och stora segrar. När vi stöter på hinder löser vi problemet och lär oss till nästa gång. På så sätt fortsätter vi att vara framgångsrika.

Klicka på ikonerna och läs mer!

Vem

Vad

Var

För vem?

Verksamheter som är beroende av vår teknik.
Vi vänder oss till kunder med verksamheter, tjänster och kommunikation som på olika sätt är helt beroende av vår teknik och våra tjänster. Vi kallar dem för våra nätkrävande kunder. Här är några olika exempel.

Multisite

Geografiskt spridda verksamheter.
Exempel: McDonald’s och Systembolaget.

Online & Tech

Media och andra bolag som har nätet som affär.
Exempel: Aftonbladet och Sveriges Radio.

Operatörer med flera

Kunder som använder vår infrastruktur i sin affär.
Exempel: IBM, 3 och Tele2.

Tjänsteleverantörer

Kunder som erbjuder tjänster i vårt öppna fibernät.
Exempel: Bahnhof, Telenor och Viasat.

Smart fiberstad

Tillsammans med kommuner och offentlig sektor bygger vi morgondagens samhällen.

Öppet fibernät

Privatpersoner och mindre företag som ansluter sig till vårt öppna fibernät.

Vad ska vi göra?

Infrastruktur i världsklass.
Vi är kundens blodomlopp – vi får kundens verksamhet att fungera och vara livskraftig.

Kunden ska uppleva vårt nät som sitt. Vad tycker du utmärker en infrastruktur i världsklass?

Klicka på det alternativ du tror är rätt.

Ett eget fibernät

Robust och alltid uppe.

Öppet och neutralt

Vi möjliggör andras innehåll.

Nätnära och skalbart

Tjänster som fyller nätet utan att driva mantimmar.

Automatisering

Effektiva, digitaliserade processer.

Klar

Det här var en kuggfråga!

Både vi och våra nätkrävande kunder tycker att alla fyra punkter utmärker en infrastruktur i världsklass. Vi behöver också vara en samarbetspartner i världsklass. Så här tänker vi:

– Våra kunder kan lita på att vi tar ansvar för hela kundresan:
från marknadsföring till sälj, leverans och drift.
– Vi informerar våra kunder innan de själva behöver fråga.

Var ska vi göra det?

I en fiberspiral mot 100%.
Grunden till en långsiktig och lönsam affär är att vårt nät hela tiden expanderar och förtätas, expanderar och förtätas i en växande spiral tills vi når hundra procent täckning. Klicka och läs mer!

1

Nya affärer

Vi skapar nya affärer.

2

Nätutbyggnad

Med nya kunder kan vi expandera: Vi bygger ut vårt nät och etablerar oss i nya områden.

3

Närmare kunderna

Nu kan vi förtäta och fylla nätet med fler lokala kunder. Målet är att mätta området med villor, småföretag och exempelvis mobilmaster.

4

Vi utökar täckningen

Med en ständig spiralrörelse av expansion och förtätning bygger vi ut täckningen – och vi utökar hela tiden vår lokal närvaro och nationella styrka.

Fibermarknad

I början på 1900-talet var möjligheterna att kommunicera via telegrafkabel små. Statliga post- och telebolag hade monopol på all telekommunikation och tjänsterna var dyra. I strävandet efter billigare telefoni, och i och med mobiltelefonernas och Internets utveckling, har marknaden avreglerats och telekom har gjorts tillgänglig för människor i hela världen.

Vi har gått från telegrafkablar på havsbotten till tjänster i molnet, från monopol till avreglering, aktörer har kommit och gått och ibland bytt roller för att anpassa sig till en extremt dynamisk och snabbväxande marknad – och kravet på bandbredd bara fortsätter att öka. Vi på IP-Only är stolta över att ha varit med och byggt en helt ny marknad och att vi är med skriver den fortsatta telekomhistorien.

Telekommunikation är överföringen av signaler, meddelanden, bilder och ljud genom ledningar, radio, optik eller andra elektromagnetiska system.” Wikipedia

Så här fungerar vår teknik

Det här är filmen som berättar vad vi gör på IP-Only, hur vårt nät och våra tjänster fungerar och hur allt hänger ihop. Det här är grunden i vår verksamhet – så ta dig tid att se filmen i lugn och ro. Den tar 6 minuter.

Starta filmen

Våra kunder

IP-Only levererar!

På IP-Only har vi många spännande och framgångsrika kundcase. Se vår casefilm och läs om två intressanta kunder.

Vilken sida surfar du in på för att se om du är uppkopplad?

Aftonbladet.se

Aftonbladet.se är en sajt som aldrig ligger nere. Det ser vi på IP-Only till."

AFTONBLADET.SE ägs av Schibsted.
Mediegruppen, som bland annat även äger Blocket, är en av våra äldsta kunder. Tack vare vårt långa och framgångsrika samarbete har vi kunnat bygga en identitet och ett gott rykte om oss att kunna skapa säkra och stabila lösningar.

Aftonbladet.se är välbesökt och ofta utsatt för överbelastningsattacker. Det ställer stora krav på oss. Vi levererar internettjänster med vårt högsta tillgänglighetsavtal och en kraftfull och flexibel Ddos-tjänst. Vi har tagit fram fungerande rutiner om problem ändå uppstår.

– Det här är en spännande kund med starkt varumärke och potential. Det är kul att jobba med en kund som vill mycket. Det utvecklar oss, säger Linda Lindgren som är nytillsatt Server Manager för aftonbladet.se.

Vingåker

Vi bygger hela kommunen. Och det byggs helt kommersiellt. Det är unikt för Sverige.”

VINGÅKERS KOMMUN.
Tillsammans med kommuner över hela landet är vi på väg mot fibermålet 2020, då så gott som hela Sverige ska ha tillgång till ett stabilt bredband på minst 100 Mbit/s. Ett av våra många framgångsrika samarbeten är tillsammans med Vingåkers kommun.

– Alla boenden får erbjudande om fiber på lika villkor. Och det byggs helt kommersiellt. Vi söker inga som helst bidrag. Det är unikt för Sverige, berättar Vingåkers bredbandsamordnare Regina Westas.

Allt började 2014 med en dialog inom hela kommunen. Vi undersökte behov och intresse för bredbandsuppkoppling. Vi kartlade och projekterade fastigheter. Kommunen beslutade att alla invånare skulle få tillgång till den digitala infrastrukturen.



På bilden: Camila Buzaglo, vår egen Kommunikationsdirektör, och Regina Westas, Bredbandsamordnare i Vingåkers kommun.

Våra kunder

IP-Only levererar!

På IP-Only har vi många spännande och framgångsrika kundcase. Se vår casefilm och läs om två intressanta kunder.

Vilken sida surfar du in på för att se om du är uppkopplad?

Aftonbladet.se Vingåker

Aftonbladet.se är en sajt som aldrig ligger nere. Det ser vi på IP-Only till."

Linda Lindgren
Service Manager för Aftonbladet.se

AFTONBLADET.SE ägs av Schibsted.
Mediegruppen, som bland annat även äger Blocket, är en av våra äldsta kunder. Tack vare vårt långa och framgångsrika samarbete har vi kunnat bygga en identitet och ett gott rykte om oss att kunna skapa säkra och stabila lösningar.

Aftonbladet.se är välbesökt och ofta utsatt för överbelastningsattacker. Det ställer stora krav på oss. Vi levererar internettjänster med vårt högsta tillgänglighetsavtal och en kraftfull och flexibel Ddos-tjänst. Vi har tagit fram fungerande rutiner om problem ändå uppstår.

– Det här är en spännande kund med starkt varumärke och potential. Det är kul att jobba med en kund som vill mycket. Det utvecklar oss, säger Linda Lindgren som är nytillsatt Server Manager för aftonbladet.se.

Aftonbladet.se är noga med att vi har en gemensam bild, både av det tekniska och de operativa. Därför erbjuder vi numer även tjänsten Service Management. Det är ett nytt arbetssätt som innebär att en Service Manager koordinerar vårt eget interna arbete och regelbundet följer upp det med kunden.

– Syftet med tjänsten är att hela tiden förbättra kundens upplevelse av oss, berättar Service Manager Linda Lindgren.

Kunden känner sig prioriterad och för teamet har det blivit lättare för var och en att fokusera på sin uppgift, när Linda håller ihop helheten.

– Vi har behållit den här kunden så länge för att vi är kompetenta. Men ingen av oss kan allt för att kunna serva en så pass krävande kund. Nu kan vi, med alla de rätta pusselbitarna, lägga ett fantastiskt pussel, och det ser kunden. Och nu tar vi det till nya höjder, avslutar Linda.

Vi bygger hela kommunen. Och det byggs helt kommersiellt. Det är unikt för Sverige.”

VINGÅKERS KOMMUN.
Tillsammans med kommuner över hela landet är vi på väg mot fibermålet 2020, då så gott som hela Sverige ska ha tillgång till ett stabilt bredband på minst 100 Mbit/s. Ett av våra många framgångsrika samarbeten är tillsammans med Vingåkers kommun.

– Alla boenden får erbjudande om fiber på lika villkor. Och det byggs helt kommersiellt. Vi söker inga som helst bidrag. Det är unikt för Sverige, berättar Vingåkers bredbandsamordnare Regina Westas.

Allt började 2014 med en dialog inom hela kommunen. Vi undersökte behov och intresse för bredbandsuppkoppling. Vi kartlade och projekterade fastigheter. Kommunen beslutade att alla invånare skulle få tillgång till den digitala infrastrukturen.



På bilden: Camila Buzaglo, vår egen Kommunikationsdirektör, och Regina Westas, Bredbandsamordnare i Vingåkers kommun.

När projektet startade låg Vingåker långt ner i Post- och telestyrelsens rankning av uppkopplade kommuner. Bara 10 procent hade fiber. I dag är siffran 40 procent och när den sista byggnationen är färdig i mars 2018 har vi fibrerat hela kommunen och det finns möjlighet för alla att efteransluta sig.

Kajsa Danielsson, Regionchef Mälardalen, som arbetat med projektet menar att nyckeln till framgången har varit det goda samarbetet. Båda parter har till exempel tagit ett gemensamt ansvar för att utbilda invånarna i varför och om nyttan med fiber.

– Vi har ett bra samarbete med både IP-Only och byNet, som gör att vi kan ge och ta, bekräftar Regina Westas.

Samarbetet med kommunen fortsätter. Nästa steg är att ta fram en digital strategi och en aktivitetsplan.

– Här är det kommunen som ligger i framkant, vilket är spännande och utvecklande för oss. Nu är vi deras partner, konstaterar Kajsa Danielsson.

Organisation

Alla på IP-Only, oavsett var du jobbar, är med och bidrar till våra affärer. Här får du en överblick av hur företaget är organiserat för att på bästa sätt kunna möta kundernas behov och för att vi ska kunna förverkliga vår strategi.

Öppna pdf:en och läs mer om vår organisation.

Organisationsschema Pdf

Din utveckling och karriär

Hela vägen. Vi har alltså en smart strategi och en väl fungerande organisation – och så har vi alla fantastiska medarbetare, som gör att vi når hela vägen fram. Därför är det viktigt att du, precis som företaget i stort hela tiden växer och utvecklas. Det här är en resa som vi gör tillsammans.

På IP-Only uppmuntrar vi alla medarbetare som vill utvecklas. Vi satsar mycket på kompetensutveckling och kunskapsdelning. Du kommer med förslagen och vi ger dig verktygen.

Läs om några av de verktyg som finns för din utveckling och kunskapsspridning.

Medarbetarsamtal

Du och din chef kommer att ha återkommande avstämningar för att prata om hur det går för dig. Det är värdefulla möten då ni kan diskutera sådant som ibland kan vara svårt att hinna med i ett snabbt springande företag.

Ni kommer också att ha avstämningar då ni tittar mer övergripande på mål och utveckling. Då går ni igenom resultat, spanar på framtiden och pratar om vad du behöver för att fortsätta trivas och växa.

IP-Only Academy

Vi tror på en företagskultur där vi delar våra erfarenheter och sprider vår kunskap. En stor del av utbytet sker varje dag: när du pratar med dina kollegor, när du löser en ny utmaning eller när du tar fram ny dokumentation.

Vi har också inrättat IP-Only Academy, ett forum där vi tar tillvara på den kompetens som finns inom bolaget. I IP-Only Academy kan du ta del av seminarier och föreläsningar. Om du har tankar kring ämnen som du vill veta mer om eller föreläsa om, hör gärna av dig till HR!

Stöd för ledare

Vi kan erbjuda stöd för dig som är ledare eller vill ta en ledande roll på IP-Only.

Vi har till exempel rullande ledarskapsutbildningar för chefer, teamleader-utbildning och aspirantprogrammet, som är en förberedande ledarskapsutbildning.

Möt Dennis

Här får du träffa en kollega som har jobbat länge på IP-Only. Han berättar om några händelser som tydligt visar varför vi är framgångsrika som bolag.

Spela film

Vi jobbar för varandra. Vi hjälps åt över gränserna.

Dennis Söderström

Key Account Manager


Testa dina kunskaper

Testa dina kunskaper

Ett fiberstrå kan bära nästan obegränsat med information. Informationen transporteras genom fiberstrået med ljudvågor.

Ett fiberstrå kan bära nästan obegränsat med information. Informationen transporteras genom fiberstrået med ljus.

Ett fiberstrå kan bära nästan obegränsat med information. Informationen transporteras genom fiberstrået med elektriska impulser.



Fråga 2

Fiberspiral mot 100 % står för det täta samarbetet mellan kund, IP-Only och byNet, som ska täcka Sveriges landsbygd till 100 %.

Fiberspiral mot 100 % betyder att vi bygger ut vårt nät i ett område och sen förtätar vi det. Det gör att vi kan ta oss till nästa område, och nästa ...

Fiberspiral mot 100 % är vårt sätt att organisera oss för att på bästa sätt kunna möta kundernas behov – och få 100 % nöjda kunder.



Fråga 3

Genom att äga vårt eget fibernät ökar vi säkerheten och kvaliteten – och vi kan ta monopol på nättjänster.

Även när vi inte kan erbjuda den bästa lösningen kan vi, tack vare att vi äger vårt eget nät, alltid ha den bästa prestandan.

Genom att äga vårt eget fibernät ökar vi säkerheten och kvaliteten – och möjliggör andras innehåll och skapar en fri marknad.



Bra jobbat!

Du är klar med tredje steget. Du har snart tänt hela nätet. I nästa, avslutande steg, får du några tips och en del bra att veta-information.

Gå vidare!